Tasavvuf

Her ilmin tarifi, konusu, binası, faydası olduğu gibi “tasavvuf ilmi”nin de tarifi, konusu, binası ve faydası vardır.

Her ilmin tarifi, konusu, binası, faydası olduğu gibi “tasavvuf ilmi”nin de tarifi, konusu, binası ve faydası vardır.
Tasavvufun tarifi, “İçi, maneviyatı kötü ahlaktan temizlemek, iyi ahlak ile vasıflanmaktır.” Yahut, Zahiri ve batıni duyguları korumaktır.” Veya Hz. Cüneyd’in tarifiyle, “Ölmeden önce ölünüz, sırrı gereğince nefsin heves ve hazlarından geçmektir.” Ya da İbnü’l-Farız’ın tarifiyle, “Bir kılıca benzeyen vakitlerin seni kesmesi değil, senin vakitleri kesmendir.” Tasavvufun konusu: “Gafletten sakınarak her an Allah’ın huzurunda olduğumuzun idrakini kazanmak ve elde etmektir.” Tasavvufun faydası: “Nefsani rezilliklerden temizlenerek insan-ı kamil olmak ve kulun Mevla’sına layık olmasıdır.” Şu kadar var ki tasavvuf diğer ilimler gibi kitaptan öğrenilmez, bir kamil mürşidin rehberliğinde yaşanarak öğrenilir. Tasavvuf kitapları tasavvufu değil, yalnız usul ve tarikat adabını öğrenmek içindir. Tasavvufun öğrenilip uygulanması, ancak bir mürşid-i kamilden insanın kendi varlık kitabını okuması ile mümkündür. Tasavvuf, ilm-i sudurdur, kalp ilmidir, gönül ilmidir; ilm-i sütur (satırlardan öğrenilen ilim) değildir.

“İlmi, bir insan-ı kamilin ağzından alınız” hükmünce, tasavvuf, bir konuşan kitaptan kendi vücut kitabını okumakla ancak öğrenilir ve bilinir.

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.